• Hem
  • Blogg
  • Energibank – Lär känna och hantera dina energiresurser

Energibank – Lär känna och hantera dina energiresurser

Inlägget är skrivet av Elin Burman

För många år sedan fick jag ta del av en teori och ett tankesätt från en kvinna vid namn Paula Tilli som grundar sig i det här med att individer med diagnoser måste vara mer försiktiga och rädda om sin energi. Måste helt enkelt kanske tänka ett steg längre än normfungerande då det kommer till hur man använder sin energi. Något som hos en normfungerande individ nästan inte kräver någon energi alls att tala om kan för en individ med diagnoser vara väldigt mycket mer krävande. Jag tänker dela med mig av denna teori och försöka förklara lite hur jag använt mig utav det sättet att tänka på och även visa på hur energiförbrukningen kan skilja sig åt hos en person med diagnoser.

I den här teorin väljer jag att se energi som energipoäng eller energimynt. Varje dag är en ny dag och med en ny dag kan också energibankens resurser se olika ut. Det är liksom dagsformen som avgör hur mycket resurser du har att göra av med under dagen. En dag är inte den andra lik heller utan det är många faktorer som spelar in på hur mycket resurser man har, Sömn och mat är två grundstenar för att tillgodo se sig med så mycket resurser som möjligt.

 Attentionbild energiresurser

Bild: Pixabay och Elin Burman

Vi kan ta ett exempel ur min vardag. Att gå upp och fixa mig på morgonen kan visa dagar vara superlätt och kräva minimala resurser men andra dagar kan det ta mer energipoäng och kräva mer utav mig. De dagar kanske jag skippar att bädda sängen. För att det för många energipoäng just då. Resurser som jag behöver lägga på annat. Det är sådana grejer som normfungerande kanske inte ens lägger märke till att dem lägger energi på. Men som för oss med diagnoser hela tiden måste vara ett aktivt val för att energipoängen ska räcka över en hel dag.

Ska jag sedan träna på kvällen kanske jag behöver spara in på energipoäng under dagen för jag vet att jag kommer behöva dem senare under dagen. Då kanske jag inte väljer att gå ut och äta en lunch ute då det också kräver sin del. Visa dagar fungerar det dock att göra flera saker för att energibanken är överfull och det finns mycket resurser att fördela.

Dagar med sämre resurser är det viktigt för mig att tillåta mig mer återhämtning. Att ladda batterierna och öka resurserna i energibanken är ofta en förutsättning för att jag ska orka med mina aktiviteter på kvällstid. Vila och återhämtning kan göra att man går en viss del plus i energibanken - likaså mat, kost och träning. Det gäller i stora drag att lära sig vad som fungerar för en som individ. Att hitta vad som skapar och ger energi och vad som tar energi. Jag tror att många med diagnoser kanske blir lite mer medvetna om dessa saker än normfungerande individer. Att lära känna sig själv och hitta sina egna vägar är nyckeln till en hållbar vardag och ett bra mående.

Att låna energipoäng från dagar som kommer framöver är inte alltid att rekommendera. Men då det kommer till visa saker så kan det vara värt det. Tex om det gäller en resa eller en kväll ute med polarna så kan det i visa fall vara värt en period med längre energi kommande dagar. Det gäller bara att vara medveten om det i förväg, så man kan ta ställning till om det är värt det. Man får helt enkelt göra ett val.

Aktiva val kan man även göra genom att välja att göra saker som ger energi. Det kan vara allt ifrån vilka människor man väljer att umgås med till vilka samtal man väljer att vara en del av.  Ett exempel som jag brukar försöka gå efter är att jag inte kan ha två stora möten på samma dag då det är något jag vet ofta kräver väldigt många energipoäng av mig. Man kan även välja att ta hjälp i sådana situationer. Jag försöker alltid ha någon med mig på tex möten där jag vet att jag måste ta del av mycket information. Dels för att sedan kunna bolla tillbaka till personen och fråga saker för att slippa missa något viktigt samt att man kan få hjälp med att till tex anteckna då det kan vara ett moment som tar onödiga energipoäng. Det handlar i stora drag om att känna efter hur dagsformen är och hur mycket resurser man har att fördela.

För mig är planering en förutsättning för att få detta system att fungera. För mig personligen har detta blivit en del av min vardag något som sker mer eller mindre automatiskt.  Att våga ta hjälp har även det varit en förutsättning för att ha resurser kvar till saker som ger mig en meningsfull vardag. Saker som ofta kräver många energipoäng hos mig är städning, diskning osv. Det är också de sakerna jag valt att ta hjälp med.  Det för att spara de energipoängen för att orka vara aktiv med min träning eller träffa kompisar.

Skriv ut E-post

Kontakta oss

E-post:

info@attention-stockholm.se

Telefon:

08-410 885 60

Telefontid

Vi svarar på frågor om medlemskap, vår verksamhet och om föreläsningar.

Ordinarie telefontid
Måndagar 12.30-14.30
(ej röd dag)


Postadress:

Attention Stockholm
c/o Kontor122
Folkungagatan 122, våning 4
116 30 Stockholm

Besöksadress:

Folkungagatan 122, våning 5, dörren till vänster

Organisationsnummer:

802438-7394

BankGiro:

227-5253

Vanliga frågor (FAQ)

Läs våra vanliga frågor och svar HÄR >>

Har du en fråga som inte står med där?
Mejla till oss på info@attention-stockholm.se


Frågor kring rättigheter eller stöd 

Vi erbjuder personlig rådgivning kring rättigheter och stöd via vår
medlemsrådgivning som samordnas av Attention Stockholms län.

Kontakta Attention Stockholms län för att boka tid HÄR >>


Frågor om medlemskap

Medlemsregistret hanteras av vårt riksförbund. Vill du fråga om medlemskap eller uppdatera dina uppgifter i ditt medlemskap så ta direkt kontakt med dem.

Kontakta Riksförbundet Attention rörande medlemskap HÄR >>

Medlemsverksamhet

För barn, ungdom och
ung vuxen >>

För vuxen med egen NPF >>

För närstående >>


Är du yrkesverksam?

Läs mer om vad vi kan erbjuda HÄR >>

Följ oss här

Hemsidan
Läs om vår verksamhet, anmäl dig till våra aktiviteter, se datum och detaljer för varje träff eller grupp, bli medlem och läs i vår blogg.

Facebook
Följ våra sidor (Attention Stockholm och Attention UNG) för att se när vi har nya träffar och föreläsningar. Få bra tips och intressanta länkar om NPF.

Bloggen
Läs inlägg med inifrånperspektiv skrivna av medlemmar i Attention Stockholm. Du hittar länken till bloggen uppe i huvudmenyn. Vill du bidra? Ta kontakt med oss!

Nyhetsbrev
Ett mejl om vad som är på gång i föreningen. Skickas till medlemmar samt de som anmält intresse via hemsidan.

Medlemsutskick
Ett mejl med aktuell info om vår verskamhet men även annat av medlemsintresse. Skickas utifrån kontaktuppgifter i medlemsregistret. 


Har du förslag på en annan kanal vi borde använda? Mejla till oss på info@attention-stockholm.se