Anna bloggar om psykisk ohälsa och sin väg mot att må bättre

Hej!

Jag heter Anna och är 30 år. Sedan barnsben har jag älskat att skriva och läsa, och som åttaåring skrev jag min första bok som jag döpte till Den magiska kappan

22 år senare, alltså förra året, gav jag ut min debutbok: diktsamlingen Kan jag få låna någon annans liv? Kampen mot psykiatrin. Boken betyder mycket för mig, och skapandet av den har hjälpt mig mot bättre psykisk hälsa och att läka efter kämpandet mot psykiatrin. 

 

För mig har psykiatrin varit som ett lotteri. Har du tur och vinner högsta vinsten i psykiatrilotteriet så får du hjälp och stöd, men har du otur drar du en nitlott och får ingen vettig hjälp. Jag har mest dragit nitlotter. 

Empati och intresse för mig som person bakom mediciner och diagnoser från läkare, psykologer och annan vårdpersonal har saknats under min väg genom psykiatrin. 

 

Sakta men säkert har jag förstått att felet ligger hos psykiatrin – inte hos mig. När du redan har psykisk ohälsa ska du inte behöva bli nedtryckt ännu längre av dem som ska hjälpa dig. 

 

I samband med utgivningen av boken startade jag en facebook-sida med samma namn som boken, för att kunna nå ut till andra med liknande tankar och erfarenheter som jag. Där har jag märkt att jag är långtifrån ensam om att ha blivit oempatiskt och rentav respektlöst bemött i psykiatrin. När man redan mår dåligt tvingas man slåss mot läkare och annan vårdpersonal för att bli behandlad på ett värdigt sätt och få den hjälp man har rätt till! 

 

Att göra en neuropsykiatrisk utredning utgjorde tyvärr inte något undantag till det här bemötandet. Jag upplevde inte att de som gjorde utredningen förstod mig och jag fick inte resultatet presenterat för mig på något schysst sätt, utan jag fick en chock av att läsa en massa saker som jag inte alls kände igen mig i när papprena kom hem i brevlådan.

 

När tiden gick kunde jag dock ta till mig min diagnos, som jag nu tycker stämmer även fast utredningen gjordes på ett dåligt och slarvigt sätt. Efter utredningen läste jag många böcker och hittade information på nätet om tjejer med asperger, vilket gav mig förståelse för mig själv. 

 

När jag inte skriver eller slåss mot psykiatrin och psykisk ohälsa, tycker jag om att lära mig mer om språk och kriminologi, titta på konst och testa nya vegorestauranger. 

 

Det ska bli kul att blogga på Attention och dela med mig av tankar och erfarenheter av psykiatrin, diagnostisering och psykisk ohälsa. Hoppas ni vill följa mig i mitt bloggande och på min väg mot att må bättre! 2019 kanske är året då jag (och ni som också kämpar) vinner mot psykiatrin?!

 

Anna20160729 155414

Skriv ut E-post

Träning och fysisk aktivitet

Igår hade vi temakväll med temat träning och fysisk aktivitet. En del ville ha tips om hur man kommer igång med träning och några ville bli inspirerade och få nya idéer på vad och hur man kan träna. De flesta känner till att träning och fysisk aktivitet är bra för oss, oavsett om man har NPF eller inte. Det förebygger och hjälper oss att hantera stress, ångest och rastlöshet och gör också att vi får bättre koncentrationsförmåga. Trots att vi vet det så är det för väldigt många svårt att komma igång och sedan fortsätta träna på en lagom nivå utan att det går till överdrift eller att man slutar helt.

Under temakvällen delades det massvis med tips och bra idéer som rör träning. I det här inlägget har vi sammanställt strategier så att fler kan få möjlighet att ta del av dem och kanske få en idé eller inspiration om hur man själv kan förhålla sig till träning och motion.

I princip alla råd och idéer i denna text handlar om att komma igång med träning och att hitta motivation att fortsätta. För dig som istället kanske har svårt att inte träna för mycket – kom ihåg att dessa råd främst handlar om att komma igång med träning.

 

Att komma igång

Lägg ribban på en lagom nivå

Begär minsta möjliga av dig själv, så blir det lättare att komma igång. Om du undviker att göra träningen till något stort som kommer vara dyrt, tidskrävande och jobbigt, så blir det enklare att komma igång. Om målsättningen är att du tex 3 gånger per vecka ska byta om och gå ut och vara ute och promenera i minst 1 minut, så kanske motståndet till att testa känns mindre? När du väl är ute är det oftast inte så farligt utan då kanske det blir längre än 1 minut. Men klarar du 1 minut och sen går in, så har du klarat uppgiften och kan bocka för att du gjort det du tänkt. Heja dig, du är på god väg att få in en träningsrutin!

Gör det enkelt

Krångla inte till det. Gör det enkelt och använd det du redan har om det känns stort och dyrt att köpa gymkort eller boka in dig på någon gruppträning. Om du har cykel, ta cykelturer. Simma i sjön på sommaren.

Förbered träningen så att det blir lätt att komma iväg. Packa träningsväskan i förväg!

Du kan promenera eller cykla i din vanliga kläder. En hel del träning och motion behöver du ingen utrustning eller träningskläder för att genomföra. För en del känns del enklare om man slipper momenten att kanske köpa träningskläder, packa väska och byta om, utan bara använda det man har och som blir enkelt.

Träna hemma! Det finns massor med instruktionsvideos på Youtube:

https://www.youtube.com/results?search_query=hemmaträning

Vardagsmotion

  • Gå av bussen eller tåget en station för tidigt och få en lite längre promenad hem.
  • Om du har kontorsarbete, stå upp och arbeta istället för att sitta.
  • Boka in gående möten. Mötena blir kanske mer produktiva eftersom ni samtidigt rör på er och så får du in motionen på köpet.
  • Umgås med vänner genom att träna ihop, eller gå en promenad och prata istället för att sitta och fika.
  • Köp en smartwatch som påminner dig om att resa på dig om du ofta är stillasittande, som räknar steg och som hejar på dig när du når dina mål.

 

Motivation

Projektträning

Om det känns omotiverande att träna utan mål eller utan att se något slut kanske projektträning kan vara något? Hitta ett projekt som innebär fysisk aktivitet, som att åka Vasaloppet eller bestiga ett berg. Omge dig med andra som vill samma sak, om du vill ha kollektiv ”draghjälp” och träna för att klara ditt projekt.

Lär dig något nytt

Istället för att tänka att du ska träna så kan du lära dig någonting nytt och få träning på köpet. Kanske vore det intressant att lära sig självförsvar, någon spännande dansstil eller att rida? Under tiden du övar och lär dig, rent tekniskt, så kommer du också att få fysisk aktivitet utan att du kanske tänker på det.

Mätbara mål

En del motiveras av att ha ett mål man jobbar mot. Tänk på att sätta mål som känns så utmanande att det blir lite kittlande och spännande men så att det är god chans att du klarar det. Att klara sina mål är viktigt för motivationen för många! Särskilt i början. Stegräknare kan vara ett verktyg för att motivera dig att röra dig i vardagen.

Kryss-schema

Gör ett schema med vad du tänkt träna och när. Skriv upp det och gör rutor som du kan kryssa i när du genomfört det. För en del kan det vara mer motiverande att få kryssa i rutan att man gjort det man tänkt, än den effekt träningen har på sikt. Det blir en direkt feedback och belöning, att få kryssa i rutan!

Läs en bok eller lyssna på podcast om träning

Förhoppningsvis kan det ge dig inspiration och nya idéer som kanske kan ge dig motivation om att komma igång.

Här finns en lista på podcasts om träning:

https://www.sportamore.se/magazine/sport-traning/8-peppande-poddar-om-traning-halsa/

Ha på dig träningskläder i vardagen

Att ha på sig träningskläder kan göra att steget till att faktiskt träna känns enklare. Kanske får du också mer lust till träning om du har träningskläder på dig och börjar se dig själv som en ”sportig” person. Kanske får du en träningsrelaterad kommentar av någon som ser att du har träningskläder och helt plötsligt så har du gjort träningen till en del av din vardag och då kanske det till och med känns roligt att faktiskt träna.

Spelifiering

Rör på dig genom olika spel. Spela Pokemon Go eller bli jagad av zombies på din löptur med zombie-run.

Appen zombies run-game:

https://zombiesrungame.com

Pokemon Go:

https://www.pokemongo.com/en-us/

Rasta hundar

Har du inte en egen hund som behöver rastas och gå promenader så kan du hjälpa andra att rasta deras hundar. Då får du både motion, lite press på att komma ut eftersom du bokat in dig på att rasta någons hund samt hjälper en hundägare. Det finns appar där man kan boka in sig för att rasta andras hundar, tex DogBuddy:

https://se.dogbuddy.com/bli-hundpassare

Anmäl dig till ett motionslopp eller träningsevenemang

Träna i lag

Anmäl dig till ett korpen-lag:

http://www.korpen.se

Upptäck nya platser genom att promenera eller jogga

Om du reser mycket, så kan du använda resandet som en motivator för att träna. Att jogga eller promenera är ett bra sätt att upptäcka nya platser på. Kom ihåg att packa med sköna skor när du reser bort.

 

Att fortsätta träna

Boka in dig på något där andra förväntar att du kommer

Boka in dig på pass, eller träna i ett lag eller i ett sammanhang där du förväntas delta. Det kan vara lättare att komma över tröskeln och bara börja om man känner att andra väntar på en.

Träna med en kompis eller personlig tränare

Det blir roligare och lättare att komma iväg om du bokat in träningen med någon. Här finns en lista över personliga tränare i Sverige:

https://www.personlig-tranare.se

 

Hur får man tid till träning?

  • Planera in träningen i förväg istället för att vänta på att det ska bli tid över för träning.
  • Träna på lunchen.
  • Satsa på vardagsmotion och på att lägga ribban lågt – hellre lite träning än ingen.

 

Olika träningsformer man kan testa

  • Dans

https://www.kurser.se/kurs/danskurs-stockholm

  • Yoga
  • Simning

http://www.stockholm.se/KulturFritid/Simma-och-trana/Simma/Simhallar/Alla-vara-simhallar/

  • Cykling

http://www.walkinstockholm.se/walkinstockholm/extern/cykla-i-stockholm.htm

  • Promenader

https://www.visitstockholm.com/sv/se--gora/aktiviteter/vandringsleder/

  • Bowling
  • Thaiboxning
  • Thai chi
  • Qi gong
  • Lindy hopp (dans)

https://www.kurser.se/kurs/lindy-hop

  • Styrketräning

http://www.stockholm.se/KulturFritid/Simma-och-trana/Trana-inomhus/Gym/

  • Innebandy
  • Fotboll
  • Löpning

http://www.stockholm.se/KulturFritid/Simma-och-trana/Trana-utomhus/Motionsspar/

  • Boxning
  • Skidor, utförsåkning

https://www.flottsbro.se/sv/vinter

  • Längdskidåkning

https://www.skidspar.se

  • Skridskor

http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=8a02e80789844dd386192708511d1cc2

 

sport 927759 1920

Skriv ut E-post

Prioritera och planera

Har du svårt att prioritera och planera? 
Då kanske den här lilla "hjälp-lappen" kan vara något för dig. Elin, som är administratör i Attention Stockholm, har den hängande vid sitt skrivbord - för att enkelt kunna planera och prioritera sina arbetsuppgifter. 

Skärmavbild 2018 12 10 kl. 10.18.10

Det hela baseras på två enkla frågeställningar:


1. Hur viktigt är det?

Svarsalternativ:
Nice = det vore trevligt/bra om uppgiften gjordes (alltså inget måste)
Need = det behöver göras förr eller senare, men kanske inte superviktigt
Must = måste göras, viktigt!

 

2. Finns det en deadline?

Svarsalternativ:
Tidskritiskt = inom de närmsta dagarna
Inte tidskritiskt = längre fram i tiden

 

Utifrån de två frågorna kan vi alltså få reda på hur vi ska planera uppgiften. 

Ett exempel: Uppgiften är att betala räkningar.

1. Hur viktigt är det?

-> Must, det är jätteviktigt!

2. Finns det en deadline?

-> Ja, de ska betalas inom två dagar. 

Uppgiften är alltså både tidskritisk och brådskande och enligt hjälp-lappen ska jag då göra uppgiften nu, så snart som möjligt. Hade deadline däremot varit om två veckor skulle jag istället hamnat i den gröna rutan "planera in" och kanske ställt ett larm i telefonen.

Ladda ner som pdf här:

pdfPriogrid.pdf

Ladda ner som word-dokument (bra ifall du vill göra ändringar i dokumentet så att det passar dig. Kanske föredrar du andra ord eller andra färger) här:

docxpriogrid.docx

Skriv ut E-post

Åh, har du också ADHD?

Frågan som jag lättsamt skämtade bort vid första mötet av min kompis nya kille, men som satt kvar och grodde i mig i flera veckor.

En fråga som kom att förändra mitt liv, hur cheesy det än låter. Jag heter Jessica Alsterblad och jag var 19 år gammal när jag en dag ringde upp min vårdcentral för att säga ”Hej, jag tror att jag har ADHD”.

Det tog mig ett bra tag innan jag faktiskt vågade ta steget att söka hjälp. Just på grund av att det finns en tabu kring alla typer av bokstavskombinationer egentligen. Jag blev till och med nekad en utredning först med förklaringen ”hon klarar sig för bra i vardagen” då jag under den perioden gick mitt sista år på gymnasiet, bodde själv och hade 3 jobb vid sidan av skolan. Men det var ju också just därför jag behövde hjälp, för jag kunde inte slappna av. Jag hade konstant andan i halsen och den berömda väggen låg alltid inom räckhåll. Jag var så skoltrött så jag övervägde att hoppa av minst 5 gånger under det sista året, och jag jobbade helst 5-6 kvällar i veckan trots skolan och min lägenhet var en konstant röra. Att göra något så enkelt som att diska kändes som en mental spärr (och gör än idag!).

question 1301144 1920

Så när jag fick påbörja min utredning började även min resa med att förstå mig själv, och varför jag faktiskt ”var som jag var”. Jag hade levt i 19 år med tron om att jag hade en ungefärlig bild av mig själv, men helt plötsligt hade jag ingen aning om vem jag faktiskt var egentligen. Utredningen var otroligt krävande psykiskt, det ska jag inte sticka under stol med. Men samtidigt så började jag förstå att jag  inte var “dum i huvudet” som jag själv och andra människor under min uppväxt intalat mig. När jag väl förstod att det var ADHD jag hade, så kändes det som en enorm lättnad. För nu kunde jag börja analysera mig själv, förstå varför jag reagerar annorlunda än andra och på så sätt kunde jag hitta mina egna hjälpmedel till vad som fungerar för just mig. Men framförallt så var jag lättad över att jag inte var ensam.

 

Så idag försöker jag se min ADHD som min superkraft, som en extra drivkraft inom mig som får mig att kämpa lite hårdare och gå lite längre. Jag försöker omvandla min rastlöshet till produktivitet. Men med det sagt så säger jag inte att det är enkelt. Jag kämpar varje dag med mina egna demoner och prestationsångest, eller bara något så enkelt som att sitta still. För i grund och botten så är det ju faktiskt en funktionsnedsättning som det så fint heter.

Skriv ut E-post

Välkommen till Attention Stockholms blogg - Jessica!

Jessica är medlem i Attention Stockholm och ska börja blogga här på vår hemsida. Vi ställde några frågor för att lära känna henne lite bättre innan hennes första inlägg publiceras.

 DSC1440 

Hej Jessica! Du ska ju börja blogga här på Attention Stockholms hemsida. Vill du berätta vad du har för koppling till NPF?

Hej! Det stämmer, jag är supertaggad på att få sätta igång och dela med mig utav mina tankar och erfarenheter!

Jag är idag 22 år gammal och för ett par år sedan fick jag diagnosen ADHD, något som vände upp och ner på hela min värld, men som också fick mig att få en helt ny förståelse utav mig själv. Men då det tyvärr är lite utav ett tabubelagt ämne så känner jag att jag just därför verkligen vill prata om det. 

 

Och det här med att blogga, vad tänker du om det? Är det något du velat göra tidigare?

 Att blogga är egentligen något som jag har gjort väldigt länge, och jag har haft ett flertal bloggar sedan jag var runt 12 år gammal, haha. Men som de flesta andra med ADHD kanske kan känna igen sig i, så påbörjar jag ofta projekt, men har haft att svårt att fullfölja dom ifall det inte känns tillräckligt lockande (och därav startat upp nya bloggar istället). Men då skrivandet alltid har legat mig varmt om hjärtat, och detta är ett ämne som jag känner mig passionerad för, så ser jag fram emot att dela mina upplevelser på en plattform där andra förhoppningsvis kan känna igen sig. 

 

Finns det några särskilda områden du är intresserad av, som du tror att du kommer skriva om?

Då jag fick min diagnos i en ganska sen ålder så ser jag ofta tillbaka till min skolgång och funderar på hur det hade sett ut för mig om jag hade fått den tidigare? Jag kämpade ganska hårt för att passa in i den mallen som förväntades av en tjej i ett klassrum, och inte få utlopp för min energi eller rastlöshet. Så det är ett ämne som jag är väldigt passionerad för, hur det är att växa upp som tjej med ADHD men inte bli sedd. Sen känner jag också att jag gärna vill prata om för och nackdelar med ADHD och hur man kan hitta sina egna hjälpmedel för att göra det bästa av situationer, men framförallt belysa ämnet. En diagnos är inget som man ska behöva skämmas för, utan man ska vara stolt över den man är. Så min förhoppning är att man kanske kan känna igen sig i mina texter, och framförallt att man inte känner sig ensam i det. 

 

 

Vi ser fram emot att läsa dina inlägg, Jessica, och önskar dig varmt välkommen till Attention Stockholms blogg!

Skriv ut E-post

Kontakta oss

Telefon:

08-410 885 60

Telefontid:

Denna vecka är telefontiden flyttad till tisdag 15/10 12.30-14.30

Måndagar 12.30-14.30
(ej röd dag)
Vi svarar på frågor om medlemskap, vår verksamhet och om föreläsningar.


Postadress:

Attention Stockholm
c/o Kontor122
Folkungagatan 122, våning 4
116 30 Stockholm

Besöksadress:

Folkungagatan 122, våning 5, dörren till vänster

E-post:

info@attention-stockholm.se

Organisationsnummer:

802438-7394

BankGiro:

227-5253

Vanliga frågor (FAQ)

Läs våra vanliga frågor och svar HÄR >>

Har du en fråga som inte står med där?
Mejla till oss på info@attention-stockholm.se


Frågor kring rättigheter eller stöd 

Vi erbjuder personlig rådgivning kring rättigheter och stöd via vår
medlemsrådgivning som samordnas av Attention Stockholms län.

Kontakta Attention Stockholms län för att boka tid HÄR >>


Frågor om medlemskap

Medlemsregistret hanteras av vårt riksförbund. Vill du fråga om medlemskap eller uppdatera dina uppgifter i ditt medlemskap så ta direkt kontakt med dem.

Kontakta Riksförbundet Attention rörande medlemskap HÄR >>

Medlemsverksamhet

För barn, ungdom och
ung vuxen >>

För vuxen med egen NPF >>

För närstående >>


Är du yrkesverksam?

Läs mer om vad vi kan erbjuda HÄR >>

Följ oss här

Hemsidan
Läs om vår verksamhet, anmäl dig till våra aktiviteter, se datum och detaljer för varje träff eller grupp, bli medlem och läs i vår blogg.

Facebook
Följ våra sidor (Attention Stockholm och Attention UNG) för att se när vi har nya träffar och föreläsningar. Få bra tips och intressanta länkar om NPF.

Bloggen
Läs inlägg med inifrånperspektiv skrivna av medlemmar i Attention Stockholm. Du hittar länken till bloggen uppe i huvudmenyn. Vill du bidra? Ta kontakt med oss!

Nyhetsbrev
Ett mejl om vad som är på gång i föreningen. Skickas till medlemmar samt de som anmält intresse via hemsidan.

Medlemsutskick
Ett mejl med aktuell info om vår verskamhet men även annat av medlemsintresse. Skickas utifrån kontaktuppgifter i medlemsregistret. 


Har du förslag på en annan kanal vi borde använda? Mejla till oss på info@attention-stockholm.se