• Hem
  • Blogg
  • Mina bästa insikter och strategier för att må bättre och hantera social ångest

Mina bästa insikter och strategier för att må bättre och hantera social ångest

Inlägget är skrivet av Anna Nyström - bloggare hos Attention Stockholm. Läs mer om Anna här >>

 

I dagens blogginlägg tänkte jag dela med mig av tips på strategier och sätt att tänka, dels för att må bättre psykiskt, dels för att hantera social ångest.

Först ut är mina strategier och insikter för att må bättre:

  1. Att behandla mig själv som jag behandlar min bästa vän. Om min bästa vän är ledsen eller deprimerad skulle jag ju inte döma och tycka hen är misslyckad. Istället skulle jag stötta och vara förstående, så varför inte behandla mig själv med samma medkänsla? 
  1. Relationer går att reparera även om man tror att man varit så knäpp så att den andra inte tycker om en längre. Det kommer nya chanser, och ett förlåt kan räcka långt. Man kan tillsammans hitta lösningar som förbättrar relationen.
  1. Skriva ner mina framsteg, bra saker med dagen och liknande i en särskild anteckningsbok. Färgade pennor och klistermärken tycker jag är roligt och extra peppande att använda.
  1. Alltid ha saker, små som stora, att se fram emot. Nerskrivna på ett papper eller i en bok, så att det känns konkret och man inte glömmer bort något. Just nu ser jag fram emot att ha picknickar i sommar, få börja använda min nya soffa och åka på kryssning till Riga. 
  1. Gå in i mina intressen (musik, skriva, serier, lära mig språk, titta på konst o.s.v.) för att koppla bort den stressande omvärlden. Det ger positiva intryck och tankar, och hjärnan får fokusera på saker jag mår bra av.
  1. Jag berättar för min närmsta omgivning om hur jag mår för att sätta ord på känslor och tankar och för att kunna få stöd och blir förstådd. Jag ber om hjälp med saker även om jag egentligen vill vara "duktig" och klara av sakerna på egen hand.

 blue 979387 960 720

Och nu tänkte jag berätta om mina tips på hur jag hanterar social ångest:

  1. Försöka att inte bry mig om vad andra eventuellt tycker och tänker om mig eller mitt utseende. Jag stöttar mig själv så bra jag kan i det, och skriver ner mina framsteg precis som jag beskriver i punkt 3 ovan.
  1. Jag tänker och inser att ingen annan människa är perfekt, så varför skulle jag behöva vara det?!
  1. Jag stannar upp och försöker vara nöjd med det jag har gjort o sociala sammanhang. Har jag klarat att ringa ett samtal eller bett om hjälp med något som jag tycker är jobbigt att be om hjälp med, så tillåter jag mig att vara nöjd med mig själv. Små steg är lika viktiga som de stora!
  1. Jag omger mig med förstående människor som stöttar och inte dömer mig. En del av mina vänner har liknande svårigheter som jag när det gäller t.ex. social ångest, men har vi inte det så kan ändå vi stötta och förstå genom att lyssna på varandra och leva oss in i varandras situationer.
  1. Jag påminner mig om att jag alltid gör mitt bästa – och är en bra och värdefull person – oavsett om jag presterar eller inte (jättesvårt, jag vet!).

Jag hoppas ni alla får en fin sommar oavsett om ni håller er inomhus, i skuggan eller i solen på stranden. Försök göra det ni mår bra av och strunta i normer om vad man "ska" göra och att man förväntas må bra och vara så glad bara för att det är sommar! 

 

Fler blogginlägg av Anna:

Att bygga upp ett liv och äntligen bli värdigt bemött

En diagnos kastad i ansiktet: Om att lämnas ensam med förvirring och ångest efter en utredning

Panikångest: förstörda tonår och skräcken över att inte förstå vad som händer med kroppen

Att förlora sin identitet och tvingas hitta en ny väg

Det som har varit bra i psykiatrin och som hjälpt mig framåt på min nya väg

Kampen mot psykiatrin: Att överleva läkarbesök

Anna bloggar om psykisk ohälsa och sin väg mot att må bättre

Skriv ut E-post

Kontakta oss

Telefon:

08-410 885 60

Telefontid:

Denna vecka är telefontiden flyttad till tisdag 15/10 12.30-14.30

Måndagar 12.30-14.30
(ej röd dag)
Vi svarar på frågor om medlemskap, vår verksamhet och om föreläsningar.


Postadress:

Attention Stockholm
c/o Kontor122
Folkungagatan 122, våning 4
116 30 Stockholm

Besöksadress:

Folkungagatan 122, våning 5, dörren till vänster

E-post:

info@attention-stockholm.se

Organisationsnummer:

802438-7394

BankGiro:

227-5253

Vanliga frågor (FAQ)

Läs våra vanliga frågor och svar HÄR >>

Har du en fråga som inte står med där?
Mejla till oss på info@attention-stockholm.se


Frågor kring rättigheter eller stöd 

Vi erbjuder personlig rådgivning kring rättigheter och stöd via vår
medlemsrådgivning som samordnas av Attention Stockholms län.

Kontakta Attention Stockholms län för att boka tid HÄR >>


Frågor om medlemskap

Medlemsregistret hanteras av vårt riksförbund. Vill du fråga om medlemskap eller uppdatera dina uppgifter i ditt medlemskap så ta direkt kontakt med dem.

Kontakta Riksförbundet Attention rörande medlemskap HÄR >>

Medlemsverksamhet

För barn, ungdom och
ung vuxen >>

För vuxen med egen NPF >>

För närstående >>


Är du yrkesverksam?

Läs mer om vad vi kan erbjuda HÄR >>

Följ oss här

Hemsidan
Läs om vår verksamhet, anmäl dig till våra aktiviteter, se datum och detaljer för varje träff eller grupp, bli medlem och läs i vår blogg.

Facebook
Följ våra sidor (Attention Stockholm och Attention UNG) för att se när vi har nya träffar och föreläsningar. Få bra tips och intressanta länkar om NPF.

Bloggen
Läs inlägg med inifrånperspektiv skrivna av medlemmar i Attention Stockholm. Du hittar länken till bloggen uppe i huvudmenyn. Vill du bidra? Ta kontakt med oss!

Nyhetsbrev
Ett mejl om vad som är på gång i föreningen. Skickas till medlemmar samt de som anmält intresse via hemsidan.

Medlemsutskick
Ett mejl med aktuell info om vår verskamhet men även annat av medlemsintresse. Skickas utifrån kontaktuppgifter i medlemsregistret. 


Har du förslag på en annan kanal vi borde använda? Mejla till oss på info@attention-stockholm.se